In 2000 richtten zangeres Edith Saint-Mard en fluitist Bernard Mouton La Roza Enflorese op, met de bedoeling het Sefardische monodische repertoire te vertolken. Deze uit de mondelinge traditie afkomstige liederen bieden veel interpretatiemogelijkheden. Het ensemble bestaat uit muzikanten met gevarieerde muzikale achtergronden. La Roza Enflorese presenteert deze liederen als een ontmoeting tussen oude, traditionele en moderne muziek, waarbij het zowel de klassieke instrumentale als door populaire muziek geïnspireerde technieken hanteert, en ook gebruikt maakt van improvisatie.

Om een gevarieerde en contrastrijke klankwereld te creëren, combineert La Roza Enflorese instrumenten uit verschillende periodes en van diverse oorsprong (vedels, viola’s, luit, vihuela, blokfluiten, cromorne, trekharmonica, oed, saz, qanûn en slagwerk uit het Nabije- en Midden-Oosten). Hoewel die overvloed aan instrumenten niet eigen is aan de Sefardische traditie, waarin een vrouwenstem de liederen zong met hooguit een tamboerijn als begeleiding, getuigt die rijkdom aan timbres toch van de invloeden die deze traditie hebben verrijkt sinds de diaspora van 1492. Die aanpak strookt bovendien met onze tijdsgeest: meer dan ooit vervagen culturele grenzen en staat cultuur open voor ontmoetingen.

In die geest van kruisbestuiving vraagt La Roza Enflorese aan muzikanten uit verschillende tradities om de programma’s met hun specifieke klankwereld te komen verrijken: de Turkse saz-speler Emre Gültekin, de Iraakse qanûn-speler Osama Abdulrasol, accordeoniste Anne Niepold of nog het strijkkwartet Quatuor Alfama.

Het ensemble trad al in België en in het buitenland op, met name in Frankrijk, Nederland, Zwitserland, Duitsland, Luxemburg, Spanje, Slowakije, Canada, Peru en Marokko.

Sinds 2014 beperkt het ensemble zich niet meer tot de joods-Spaanse traditie en brengt het tevens andere repertoires, alsook originele composities.

De discografie van La Roza Enflorese telt 5 cd’s, waarvan er vier volledig gewijd zijn aan joods-Spaanse muziek. Hun nieuwste album, Exilio(voorjaar 2016), combineert Sefardische liederen, middeleeuwse monodieën, meerstemmige zangen uit de Spaanse renaissance en originele composities van Philippe Malfeyt.

Mai 2019